Президент хоче впровадити систему електронного наказного провадження
Петро Порошенко пропонує Верховній Раді України створити систему електронного наказного
провадження у господарському та цивільному процесі, яка дасть змогу розвантажити судову
систему України та здійснювати наказне провадження без виклику сторін до суду.
Відповідну пропозицію містить проект Закону від 14.01.2016 №3769 "Про внесення змін до
деяких законодавчих актів України щодо запровадження наказного провадження у
цивільному та господарському судочинстві", автором якого є Президент України П.Порошенко.
Так, згідно положень проекту розгляд справ у порядку електронного наказного провадження передба
чатиме:
- реєстрацію стягувача та боржника в автоматизованій системі електронного наказного провадження;
-звернення заявника через автоматизовану систему наказного провадження із заявою до суду
про видачу електронного судового наказу;
- розгляд судом отриманої заяви та видачу електронного наказу із встановленням строку для
подання боржником заперечень;
-скасування електронного наказу із роз'ясненням стягувачу його права звернутись з цими самими вимо
гами до суду в загальному порядку (у разі надходження від боржника заперечень);
- внесення до Єдиного державного реєстру судових рішень відомостей щодо набрання електронним
наказом законної сили і надсилання його стягувачу (у разі неотримання від боржника заперечень).
Обов'язковими умовами для розгляду справ у порядку електронного наказного провадження
пропонується визначити такі:
1) наявність між сторонами укладеного договору в письмовій формі;
2) вимога має обмежуватись виключно сумою грошової заборгованості, що випливає з такого договору;
3) встановлення обмеження щодо максимальної суми грошової заборгованості за вимогою:
- до фізичних осіб - не більше 100 розмірів мінімальної заробітної плати;
- до юридичних осіб - не більше 1000 розмірів мінімальної заробітної плати;
4) наявність у суду достовірних відомостей про одержання боржником проекту електронного судового
наказу та ненадходження від нього заперечень з приводу пред'явлених до нього вимог.
Проектом передбачається, що розгляд господарських справ у порядку електронного наказного
провадження буде віднесено до підсудності господарського суду Чернігівської області, а розгляд
цивільних – до підсудності Броварського районного суду Київської області.
Розгляд справ в порядку електронного наказного провадження проводиться без судового засідання
і виклику заявника та боржника для заслуховування їх пояснень.
Заява про видачу електронного судового наказу може бути подана до суду протягом трьох
років з моменту виникнення у заявника права пред'явлення вимоги до боржника. Заява
про видачу електронного судового наказу подається заявником до суду шляхом заповнення
форми в автоматизованій системі електронного наказного провадження з використанням
електронного цифрового підпису заявника.
Якщо заява подається представником заявника, на таку заяву накладається електронний цифровий
підпис представника.
Протягом трьох робочих днів з дня надходження до суду заяви про видачу електронного судового
наказу, з дня закінчення строку, встановленого для усунення недоліків такої заяви, суд видає
електронний судовий наказ та надсилає його заявнику і боржнику.
Електронний судовий наказ викладається суддею у двох примірниках, один з яких оформлюється
письмово в електронній формі з накладенням електронного цифрового підпису, а другий –
письмово в паперовій формі та видається стягувачу після набрання електронним судовим наказом
законної сили для пред'явлення до виконання.
Боржник має право протягом десяти днів з дня отримання електронного судового наказу подати
заяву про його скасування.
Також, законопроектом передбачається, що суддя, який розглядає справи в порядку електронного
наказного провадження, може мати більше одного помічника.
Проект також регулює питання судового збору при розгляді відповідних справ. Зокрема, ставки
судового збору при розгляді електронного наказного провадження встановлюються у таких розмірах:
1) заява про видачу електронного судового наказу, яку подано:
- юридичною особою або фізичною особою-підприємцем - 0,3 розміру мінімальної заробітної плати;
- фізичною особою - 0,1 розміру мінімальної заробітної плати;
2) заява про видачу електронного судового наказу - 0,3 розміру мінімальної заробітної плати;
3) за видачу дубліката електронного судового наказу, наказу господарського суду - 0,03 розміру
мінімальної заробітної плати.
Передбачається, що у разі набрання чинності цього документу, норми вводиться в дію з 1 січня
2018 року, а Раді суддів України рекомендується до 1 січня 2017 року затвердити за
погодженням з Державною судовою адміністрацією України Положення про автоматизовану
систему електронного наказного провадження.
(с) Закон і Бізнес